STRAVA

Podľa ajurvédy je správne stravovanie základom zdravého tela a dlhého života. Poradíme Vám ako sa správne stravovať a ako si vyberať správne potraviny podľa dominacie dóši v tele. Ponúkame Vám niekoľko praktických rád pre zdravé stravovanie a výber potravín podľa dominancie dóši.

Vata - typ tela so zvýšenou vatou
Vata ovplyvňuje pohyb vaskulárneho, tráviaceho a nervového systému. V zime sa vata zvyšuje.

Vhodné potraviny, znižujúce vatu: broskyne, grapefruit, čerešne, marhule, banány, citróny, mango, papája, ananás, slivky, hrozno, avokádo, špargľa, mrkva, baklažán, olivy, tekvica, redkvičky, špenát, cukina, sladké zemiaky, mandle, figy, sušený kokos, pistácie, sézam, kešu, vlašské orechy, píniove orechy, vajcia, mäso, ghi, ryby, kozie mlieko, urad dal, pšenica, červená fazula, všetky koreniny s mierou.

Konzumáciu potravín, ktoré zvyšujú vatu by mal človek so zvýšenou vatou obmedziť na minimum.
Tieto zahŕňajú: jablká, granátové jablko, melón, hrušky, hrozienka, uhorka, karfiol, brokolica, kapusta, petržlen, olivy, kukurica, zeler, mrazená zelenina, soľ, čaj, cereálie, pražené orechy, kukuričný olej, sýtené nápoje, zmrzlina a studené nápoje.

Pita - typ tela so zvýšenou pitou

Pita riadi metabolizmus v tele a reguluje telesné teplo. Pita sa zvyšuje v lete a na jeseň. 

Vhodne potraviny, znižujúce pitu: jablká, banány, hrozno, melón, ananás, mango, liči, pomaranče, broskyne, granátové jablko, hrušky, slivky, kokos, drobné plody ako jahody, maliny, figy, hrozienka, zemiaky, šalát, zeler, kapusta, uhorka, brokolica, špargľa, redkvička, špenát, tekvica, cukina, karfiol, kukurica, maslo, panyr - čerstvý kravský syr, ghi, mlieko, zmrzlina, ryža, jačmeň, ľan, voda, ocot, koriander, škorica, kardamón, kmín, fenykel, šafrán a kurkuma.

Konzumáciu potravín, ktoré zvyšujú pitu by mal človek so zvýšenou pitou obmedziť na minimum.
Tieto zahŕňajú: marhule, čerešne, papája, citróny, grapefruit, mrkva, červená repa, cibuľa, hrášok, baklažán, čili, strukoviny, olivy, avokádo, pickles, jogurt, tvaroh, cukor, čokoláda, ocot, pšenica, všetky orechy, sýtené nápoje, anýz, asfoetida, bobkový list, čierne korenie a klinček.

Kapha - typ tela so zvýšenou kaphou
Kapha zabezpečuje štruktúru a stavbu tela. Udržuje telo čisté, prenáša hormóny a distribuuje protilátky. Na jar sa kapha zvyšuje.

Vhodné potraviny, znížujúce kaphu: jablká, marhule, hrušky, broskyne, papája, mango, hrozno, granátové jablko, drobné ovocie ako jahody a maliny, mrkva, baklažán, kaleráb, zeler, cibuľa, kapusta, brokolica, špenát, červená paprika, cukina, karfiol, kukurica, červená repa, pickles, jačmeň, sušený hrach, šošovica, cizrna, ďatle, hrozienka, pistácie, vlašské orechy, med, čaj, soľ, ocot, tamarind, škorica, anýz, čierne korenie, grécky senovec, práškový zázvor, kurkuma, cesnak, kmín, kardamon, fenykel, šafrán a koriander. 

Konzumáciu potravín, ktoré zvyšujú kaphu by mal človek so zvýšenou kaphou obmedziť na minimum.

Tieto zahŕňajú: ananás, banány, jahody, slivky, grapefruit, kokos, avokádo, uhorka, zemiaky, jogurt, pšenica, ryža a figy.